Gedrukte media
Voorgeschiedenis en uitgeversconcerns
Magyar Hírmondó, de 1e krant in het Hongaars, verscheen in 1780 in Poszony (Bratislava). Het blad stond onder de bezielende redactie van Mátyás Rát. Hij begon met het onderzoeken van de behoeften bij potentiële lezers en benadrukte daarna bij de abonnees het belang van goed geïnformeerd zijn. De krant hing de ideeën van de verlichting aan, bracht wereld en landelijk nieuws en schreef veel over onderwijsvernieuwing. Door minder geïnspireerde opvolgers en verlies van abonnees stierf ze na 8 jaar een zachte dood. Het literatuurtijdschrift Merkur von Ungarn van Márton György Kovacsics stamt uit dezelfde periode. De in 1854 opgerichte Neue Pester Lloyd is één van de weinige nog bestaande kranten uit de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie. Ook de in 1937 opgerichte krant Magyar Nemzet (Hongaarse natie) is niet kapot te krijgen. Ze overleefde de communistische periode als voornaamste partijkrant. Daarna leed ze tot de millenniumwisseling een kwijnend bestaan, maar via een fusie met het rechtse dagblad Napi Magyarorszag groeide men uit tot de op één na grootste van Hongarije. Thans is het één van de weinige kranten die volledig in Hongaarse handen is. De krant Népszabadság (volksvrijheid) werd opgericht in 1956 als partijkrant. In 1990 werd het de krant van Rt Népszabadság (Volksvrijheid coöperatie) van de socialistische partij en nadien was het een tijdlang de grootste krant. Gratis kranten, waarvan Metro in 1998 als eerste uitkwam, groeien het sterkst. De Ringier groep uit Zwitserland, het Axel Springer concern en de WAZ groep (met Pannon Lappok als Hongaarse divisie) uit Duitsland, het Engelse familiebedrijf Rohthermere (Lapcom), het deels Oostenrijkse Funk Verlag-Inform Stúdió (Inform Media) en het Zweedse Metro zijn de voornaamste krantenuitgevers. M.n bij regio en zondagskranten hebben de Duitsers veel in de melk te brokkelen. Axel Springer Boedapest, het Finse Sanoma, en Ringier zijn de grootste tijdschriftenuitgevers. In Hongarije wordt 55% van de gedrukte media los verkocht bij 13.000 verkooppunten. In 2006 is het BTW tarief op gedrukte media verlaagd van 15 naar 5%.
Kranten
In 2005 telde Hongarije 10 landelijke dagbladen met een totaaloplage rond 725.000 en 24 regionale en lokale dagbladen met een totaaloplage rond 750.000. Het dagelijks bereik lag rond 53% van de bevolking (laag naar EU maatstaven). T/m 2002 gingen de dagbladoplagen flink achteruit, maar in 2005 en 2006 bleef het oplageverlies beperkt tot respectievelijk 0.7 en 0.6%. Dit kwam vooral door de groei van gratis landelijke dagbladen. In 1998 kwam Metro uit als 1e gratis landelijke krant en in 2005 had men de grootste oplage onder alle dagbladen (340.000). In 2003 waren er 32 gratis kranten met een totaaloplage van 320.000. Naast dagbladen waren er in dat jaar 4 zondagskranten (totaaloplage 388.000). Metro en de goedkope boulevardkrant Blikk (landelijk 2e qua oplage in 2006) kwamen in 2003 in tabloidformaat uit en de andere grote landelijke kranten kenden toen het traditionele formaat. De meeste dagbladen verschijnen 6 keer per week op de ochtend. Een aantal grote regiodagbladen kennen echter ook een zondageditie De Budapest Sun en de Budapest Times zijn de grootste Engelstalige kranten. Magyar Hyrlap (Hongaars nieuws) claimt de enige onafhankelijke krant in Hongarije te zijn. In de navolgende tabel staan gegevens over 2006 voor de grootste dagbladen (afkortingen: burgcon: burgerlijk conservatief; EB: Eigen beheer).
Grootste landelijke dagbladen 2006 |
|||
Hongaarse naam |
Aard/kleur |
Uitgeversgroep |
Oplagen |
Metro |
Gratis |
MTG Metro |
340.000 |
Blikk |
Boulevard |
Ringier Kiadói |
249.000 |
Népszabadság |
links |
Ringier 74%/ EB 26% |
152.000 |
Nemzeti sport |
sportkrant |
Ringier Kiadói |
84.000 |
Magyar Nemzet |
Burgcon |
EB |
70.500 |
Szines bulvar lap |
Boulevard |
? |
66.100 |
Grootste regiokranten |
|||
Kisalföld |
Noordwesten |
Lapcom |
75.000 |
Vas Népe |
westen |
Pannon Lapok |
60.400 |
Zalai Hirlap |
Zuidwesten |
Pannon Lapok |
59.600 |
Napló |
centrum |
Pannon Lapok |
53.600 |
Feher Megyei Hirlap |
oosten |
Pannon Lapok |
51.300 |
Kelet magyarország |
oosten |
Inform media |
45.000 |
Ëszak magyarorszag |
noorden |
Inform media |
35.000 |
Grootste zondagskranten |
|||
Vasarnap Blikk |
Boulevard |
Ringier |
207.000 |
Vasárnap Reggel |
Boulevard |
Springer |
170.000 |
Tijdschriften
In 2005 telde Hongarije 234 titels van consumententijdschriften, 70 van business to businesstijdschriften (met op één na een oplage beneden 20.000) en 30 van klantentijdschriften. Er waren 100 tot 150 tijdschriftuitgevers actief, maar bijna de hele markt is in handen van het Duitse Springer, het Zwitserse Ringier en het Finse Sanoma (naar eigen zeggen met 38 titels 42% marktaandeel in 2005). Ook het Hongaarse Galenus Lapkiadió geeft echter een paar grote periodieken uit. Het bereik van magazines onder 18plussers lag bij vrouwentijdschriften op 38% (vrouwen 51%, mannen 13%), bij TV gidsen op 40%, bij algemene tijdschriften op 44% en bij gespecialiseerde tijdschriften op 26% (mannen 31%, vrouwen 21%). De lijst hieronder bevat informatie over de belangrijkste publiekstijdschriften in Hongarije (bronnen www.mediapilot.de/, Sanoma Budapest, jaarverslagen 2005 Ringier en Springer en FIPP).
Naam |
Uitgaven p/j |
Oplage 2006/07 |
Uitgeversgroep |
Vrouwenbladen en roddelbladen |
|||
Story |
52 |
365.000 |
Sanoma |
Nök Lapja |
52 |
300.000 |
Sanoma |
Kiskegyed |
52 |
220.000 |
Springer |
Patika |
12 |
208.000 |
Galenus lapkiadó |
Best (roddelblad) |
52 |
176.000 |
Sanoma |
Blikk Nök |
52 |
154.000 |
Ringier |
Meglepetésh |
52 |
127.000 |
Sanoma |
TV bladen |
|||
SZines RTV |
52 |
261.000 |
Sanoma |
Blikk TV Magazin |
52 |
260.000 |
Ringier |
TVR HËT |
52 |
230.000 |
Springer |
TV Kethétes |
26 |
228.000 |
Springer |
TVR Ujság |
52 |
153.000 |
Springer |
General Interest |
|||
Readers digest |
52 |
145.000 |
EB |
Szabad Föld |
52 |
141.000 |
Geoholding |
Gespecialiseerde consumentenbladen |
|||
Pesti Est |
52 |
127.000 |
EB |
Exit Magazin |
52 |
111.000 |
Sanoma |
Ügyes (puzzelblad) |
12 |
103.000 |
Springer |
Nók Lapja Konyha+ |
4 |
98.000 |
Sanoma |
HVG (zaken) |
52 |
94.000 |
EB |
Füles |
52 |
88.000 |
Sanoma |
Tina extra (culinair) |
12 |
87.000 |
Ringier |
National Geographic |
12 |
68.000 |
Sanoma |
Lakáskultúra (lifestyle |
12 |
64.000 |
Springer |
Bravo (tienermeisjes) |
26 |
56.000 |
Ringier |
Auto Piac |
52 |
40.000 |
Motor Presse Stuttgart |
Auto Motor |
26 |
42.000 |
Springer |
Mannenbladen |
|||
Playboy |
12 |
42.000 |
Marquard Media |
CKM |
12 |
42.000 |
Marquard Media |
FHM |
12 |
40.000 |
Sanoma |
Business to business |
|||
Camion Truck |
12 |
25.000 |
4color repro |