Gedrukte media
Geschiedenis en achtergronden
In 1829 verschenen de eerste 2 kranten in het Roemeens. In het Moldavische culturele centrum Iasi (waar destijds veel joden woonden) publiceerde de stichter van een landelijke Roemeense taalschool Gheorghe Asachi de 2dagelijkse ” Albina Romăneăsca” (de Roemeense Bij) en de gedreven nationalist en schrijver Ion Heliade Rădulescu bracht in de regio Muntenia de cultuurkrant Curierul Romanesc (De Roemeense Koerier) uit. Gheorghe Bariţiu deed in 1838 in Transylvanië de 1e krant Gazeta Transilvaniei het levenslicht aanschouwen. Nationalisme en gerichtheid tegen de Ottomaanse bezetting speelden een hoofdrol in de 19e eeuwse Roemeense pers. Ook kwamen er al literaire tijdschriften op. Tot de oudste daaronder behoort het in 1865 begonnen Familia uit Transsylvanië. Het blad bestond met intermezzo’s tot op de huidige dag. Veel toonaangevende figuren in de Roemeense pers zijn ook nu nog literatoren. Via de grondwet van 1923 kwam er volledige persvrijheid. Hoewel deze na 1930 geleidelijk aan werd ingeperkt, kwamen tussen 1923 en 1938 meer dan 1300 kranten en 2250 tijdschriftentitels uit. Sommige daarvan bestaan nog, deels omdat ze na de val van Ceausescu werden heropgericht. Er waren echter ook kranten die alles overleefden.
Eén van de oudste nog bestaande dagbladen is România Liberă (Vrij Roemenië, opgericht in 1877). In de communistische tijd was het de 2e krant na Scǐnteia (de Vonk; Scănteia in de nieuwe Roemeense spelling) en het was destijds de enige krant die mocht adverteren. Direct na de revolutie van 1989 behaalde men de hoogste oplage ooit (1,5 miljoen). In 2000 werd de krant opgekocht door Duitse uitgever WAZ. Thans komt de oplage niet boven 40.000. Hoewel de naam anders doet vermoeden, bestond een krant met de titel Adeverul (de Waarheid; huidige spelling Adevarul) al lang voordat de communisten het voor het zeggen kregen. De 1e versie verscheen tussen 1888 en 1916 en de 2e van 1909 tot 1937. Een 3e linkse en antimonarchistische versie kwam uit van 1946 tot 1951. De huidige variant begon in 1989 als opvolger van partijkrant “Scǐnteia” en veranderde onder leiding van Dimitru Tinu van een duffe communistische krant in een modern links dagblad. Na zijn overlijden in 2003 nam zijn dochter de krant over. Omdat die veranderingen wilde doorvoeren in beleid en redactie nadat de PSD de verkiezingen van 2004 verloor stapten 80 redacteurs en journalisten er in 2005 uit om dagblad Gândul (de Gedachte) op te richten. Deze krant staat onder leiding van 2 literatoren, oprichter Mircea Dinescu en persvoorman Cristian Tudor Popescu.
Tot de kranten die het bij de korte bloeiperiode van de vrije pers na de val van ijzeren garde dictator in 1944 erg goed deden behoren Democratul, Jurnalul de Dimineata en Curierul (oplage september 1944: 350.000). De nieuw opgekomen democratische partijen hadden hun eigen pers. Toen de communisten aan de macht kwamen werd de persvrijheid via een sovjet controlecommissie sterk ingeperkt. Kritische kranten werden verboden en ook persberichten en publicaties uit het buitenland werden gecensureerd. Een aantal dagbladen werden uit de roulatie gehaald, waaronder de Gazeta Transilvaniei. In 1945 en 1946 werd de staatsinvloed versterkt en er bleven maar 26 dagbladtitels over. Om de schijn van persvrijheid op te houden mochten aanvankelijk 2 kranten van de nationale boerenpartij en 2 liberale kranten nog blijven verschijnen. Sociaal democratische kranten waren al verboden en 2 jaar later gebeurde hetzelfde met de 4 niet communistische partijkranten en met 5 onafhankelijke dagbladen. In 1948 werd de volksrepubliek uitgeroepen en aan de belangrijkste 3 communistische kranten werden 11 titels toegevoegd. De totale dagbladoplage van de 14 titels (waaronder een Hongaarstalige en een Duitstalige) kwam uit rond 2,7 miljoen.
De voornaamste krant Scǐnteia was in 1931 opgericht als clandestiene spreekbuis van de communistische partij. Vanaf 1944 kende de krant de jeugdeditie Scinteia Timeretului. Tijdens het regime van Ceaucescu ging de inhoud van Scǐnteia terug van 8 naar 4 bladzijden (op zaterdag 6) en de artikelen in de krant werden gekopieerd naar provinciale en winkelkranten en nieuwsbrieven van staatsbedrijven. In Romania Libera, de andere grote krant, lag meer nadruk op lokaal nieuws. Een andere belangrijke krant was weekkrant Munca. In de regeerperiode van Ceauceşcu daalde het aantal dagbladtitels van 51 naar 36 en het aantal titels van weekkranten bleef rond 24 hangen. Het aantal periodiekentitels ging tussen 1969 en 1985 van 581 naar 422. Alle perspublicaties stonden onder supervisie van de propaganda en mediasectie van het centrale comité van de partij. Het in 1949 opgerichte persagentschap Agerpress, dat uiteraard ook onder volledige controle van de partij stond, verzamelde en verdeelde alle nieuws voor binnen en buitenland. Na de revolte van 1989 hield dit persagentschap samen met de meeste communistische kranten en tijdschriften op met bestaan.
De dagbladen Adevarul en Romania Libera haalden kort na de revolte beide tijdelijk een oplage van 1,5 miljoen. Evenementul Zilai (Nieuws van de Dag) kwam in 1993 op bijna 700.000. Een aantal titels van voor 1940 werden in ere hersteld, bijv het dagblad Cotidianul. In 1992 kwam Ringier op de Roemeense markt met de krant Capital en eind 2006 was Ringier Romania met een marktaandeel van 56% de grootste speler bij de dagbladen. In 1998 begon Edipresse Romania haar activiteiten en in 2002 bundelde men deze met die van Axel Springer. In 1999 volgden Burda en SMH van het Finse Sanoma en het Britse Hearst en in 2001 begon WAZ met een aandeel in Romania Libera. In 2006 veranderde de eigendomsstructuur in de Roemeense pers nogal doordat Roemeense zakenmensen bij de dagbladen een marktaandeel van zo’n 25% opeisten.
Volgens het EJC telde Roemenië in 2006 rond 2000 perspublicaties, waaronder 70 dagbladen met een totale oplage rond 2 miljoen. Volgens het landelijke statistische bureau INSSE (http://www.insse.ro/) steeg het totale aantal perstitels tussen 2001 en 2005 van 1923 naar 2124. Het aantal dagbladtitels vertoont een grillig verloop. In 2005 telden de statistici 80 dagbladen (7 in minderhedentalen) en 2044 periodiekentitels (124 in minderhedentalen). Eind 2007 stonden in de dagbladenlijst van de Roemeenstalige wikipedia 45 landelijke (41 Roemeenstalige en 4 Hongaarstalige) en 120 regionale krantentitels. Verder was er een lijst met maar liefst 75 titels van literaire tijdschriften. Ook satirische tijdschriften zijn al langer dan vandaag opvallend aanwezig in het Roemeense perslandschap. Met 5000 op 22 miljoen Roemenen zijn verkooppunten dun gezaaid en het distributienetwerk is gebrekkig. Bij betaalde kranten is de abonneeverkoop vrij aanzienlijk en bij tijdschriften geeft losse verkoop de toon aan. Eind 2006 lag volgens de even overzichtelijke als actuele Engelstalige mediasite http://www.comanescu.ro/) de totaaloplage van landelijke dagbladen rond 950.000.
De krantenmarkt van 2006/2007
Volgens mediasite http://www.comanescu.ro/ wordt een betaalde landelijke krant levensvatbaar in Roemenië bij een oplage boven 50.000 (op een bevolking van ruim 21 miljoen). De makers van de site verdelen de dagbladmarkt in de groepen sexy jongvolwassen; midlifecrises en gekwelde dwergen. Onder de 1e groep rekent men kranten met een oplage boven 65.000. In 2006 betrof dit 2 roddelkranten, 2 sportkranten en 2 algemene dagbladen. Voor de als 1e in Boekarest gelanceerde gratis krant Compact van Ringier Romania maakt men het voorbehoud dat ze nog moet bewijzen advertenties te kunnen verkopen. Dat in februari 2007 62% van de lezers jonger bleek dan 35 en vaak geen andere kranten lazen pleit wellicht in het voordeel van de nieuwkomer die op werkdagen verschijnt. Voor het overige gaat het in deze groep om kranten van 12 tot 16 jaar oud die tussen 1998 en 2006 hun huidige vorm kregen. Romania Liberă, Găndul (De Gedachte), Adevărul, Ziua (de Dag) en Cotidanul vormen de midlifecrises groep. De in 2005 gelanceerde Găndul uitgezonderd zijn deze kranten ongeveer van dezelfde leeftijd en qua opzet (lange teksten en een mix van opinie en informatie) hoort Găndul er bij. Vanwege de lage oplagen en de strijd om te overleven is in deze categorie regelmatig sprake van wijzigingen in het management en van facelifts die weinig zoden aan de dijk zetten. De kranten Curentul, Curierul naţional, Cronica Romana en Atac staan geboekstaafd als voorbeelden van gekwelde dwergen. Qua verkochte oplagen, reputatie van eigenaars, leiding en beleid mag hun overleven een klein mirakel heten.
Van de 11 dagbladen bij oplagebureau BRAT waren er 9 eigendom van 4 spelers. Ringier Romania haalde in 2006 met ondermeer Libertatea, Compact, Pro Sport en Evenimentul Zilai een marktaandeel van 56% binnen. De Intact groep van Dan Voiculescu kwam via zijn Intact Media met Jurnalul naţional en Gazeta Sportutilor op 15%, Dinu Patriciu haalde ruim 5% op met Averea (de Weelde) en Adevarul (de Waarheid) en Adrian Sirbu kwam op bijna 5% met Găndul en Zialrul Financiar. Samen met Sorin Ovidiu Vintu (marktaandeel rond 4% met Cotidianul en Ziua) vormen ze de Grote Vijf van de Roemeense dagbladenmarkt. Ook bij de regionale en lokale pers treedt thans concentratie op (bijv via Ringier Romania).
De Roemeense kranten beconcurreren elkaar fel. Hun oplagen wisselen sterk door campagnes die ze verzinnen om de verkoop op te krikken. Vaak werken die tijdelijk en dan meestal ten koste van kranten die geen campagne voeren. Ook lopen regelmatig journalisten over en soms begint een groep journalisten een nieuwe krant. De enorme groei van Averea in 2006 is bijv te danken aan het overlopen van 50 tot 60 medewerkers van Libertatea. De navolgende tabel bevat gegevens over de belangrijkste landelijke dagbladen. Onder “oplagen” staan verkochte oplagen per editie in de 1e helft van 2007. Onder tendens gaat het om het verschil in oplagen tussen 2005 en 2006. De oplagen van Libertatea, Jurnalul National, Adevarul en Averae gingen in de 1e helft van 2007 (bron http://www.brat.ro/) dankzij campagnes als krasloterijen e.d. flink omhoog. De beide grote sportkranten verloren veel ten opzichte van 2006. Kleine formaten zijn tamelijk populair. Een aantal dagbladen kent een zondagseditie. De belangrijkste zakenkrant is Ziarul Financiar van Media Pro met een dagoplage in 2006 rond 16.000 (+10%). De grootste regiokrant Gazeta de Sud haalt oplagen rond 30.000. Grote kranten hebben tegenwoordig dikwijls week en/of maandbijlagen (vaak een TV bijlage).
Landelijke dagbladen in 2006 |
||||
Titel |
Uitgever |
Aard/kleur |
Oplage |
Tendens |
Libertatea |
Ringier |
Roddelkrant |
269.700 |
+5% |
Compact bucaresti |
Ringier |
Gratis |
155.000 |
– |
Jurnalul naţional |
Intact Media |
Conservatief |
84.300 |
-31% |
Gazeta Sporturilor |
Intact Media |
Sportkrant |
71.400 |
+14% |
Pro Sport |
Ringier |
Sportkrant |
65.400 |
+14% |
Evenimentul Zilei |
Ringier |
Sensatiekrant |
62.500 |
-8% |
România Liberă |
(WAZ/Adamescu) |
|
55.000 |
-8% |
Averea |
Patriciu |
|
32.000 |
+1738% |
Gândul |
Sirbu |
|
28.000 |
-27% |
Adevarul |
Patriciu |
Centrumlinks |
27.000 |
-60% |
Ziarul |
Ziarul C.N. |
|
20.000 |
-11% |
Nine o‘ Clock is een in 1991 begonnen Engelstalige Roemeense krant. De Allgemeine Deutsche Zeiting für Rumänien is een dagblad voor de Duitse minderheid dat in 1993 voor het eerst verscheen. Új Magyar Szó (Nieuwe Hongaarse Wereld) hoort bij de grotere Hongaarstalige kranten. Het is de opvolger van een Hongaarstalige krant die in 2005 failliet ging.
De voormalige Securitate (geheime politie van Ceaucescu), huidige infiltraties van de geheime dienst, media-activiteiten van Roemeense oligarchen, corruptie en inbreuken op de persvrijheid zijn populaire onderwerpen in de nieuws en actualiteitenpers van Roemenië. |
Tijdschriften
De Roemeense tijdschriftenmarkt is de laatste jaren qua diversiteit en aantal titels flink gegroeid. Volgens de internationale federatie van periodiekenpers FIPP (http://www.fipp.com/) steeg het aantal titels van consumententijdschriften tussen 2003 en 2005 van 100 naar 164. Toch staat deze markt nog in de kinderschoenen. Grote problemen/ uitdagingen vormen het gemis van een promotionele instantie en het gebrekkige distributiesysteem (gezien de armoede van het land zullen hier buitenlandse investeerders moeten bijspringen). Persverkooppunten zijn dun gezaaid en op het platteland worden bijna geen tijdschriften gelezen. Ook zijn de oplagen klein. Het kookmaandblad Practic in Bucatarie van Casa Lux was (buiten enkele gratis TV bijlagen van grote kranten) met een oplage rond 275.000 in 2007 de grootste en het aantal titels met oplagen boven 100.000 bedroeg minder dan 10. In dat jaar had 85% van de titels oplagen tussen 10.000 en 15.000. Tijdschriften kostten volgens FIPP tussen 2000 en 2004 gemiddeld rond €0,30; maar in 2005 vervijfvoudigde deze prijs naar ruim €1,50. Dit heeft bij veel periodieken geleid tot een flinke daling van de oplagen. Volgens FIPP bron lag in 2005 de totaaloplage bij de 8 grootste uitgevers op 4,7 miljoen tijdschriften. Daarvan kwam 41% op rekening van Ringier Romania, gevolgd door Publimedia International/PBR publishing 15%, Casa Lux (gelieerd aan Burda) 11%, SHR 10%, Cavencu en Burda Romania (beide 8%), Edipresse Romania 5% en Hiparion 2%. Nieuwkomer Intact Media van de dochters Camelia en Corina van Dan Voiculescu eiste in 2006 een flink marktaandeel op, m.n via bijlagen van de krant Jurnalul. De navolgende lijst met topperiodieken is gebaseerd op gegevens van FIPP over 2005, aangevuld met data van oplagebureau BRAT over de verkochte oplagen in het eerste halfjaar van 2007. De oplagen zijn per editie.
Naam |
Edities p/j |
Uitgever |
Oplagen 2007 |
TV bladen |
|||
Libertatea weekend |
52 |
Ringier |
427.000 |
Evenementul Zila ghid TV |
52 |
Ringier |
124.000 |
Jurnalul National ghid TV |
52 |
Intact media |
120.000 |
TV Mania |
52 |
Ringier |
107.500 |
Pro TV magazine |
52 |
Publimedia |
78.800 |
Damesbladen |
|||
Libertatea Pentru Femei |
52 |
Ringier |
137.300 |
Lumea Femeilor |
52 |
Ringier |
49.800 |
Povestea Mea |
52 |
Edipresse |
39.800 |
Ioana |
26 |
Burda |
55.600 |
Ciao! |
26 |
Revista Ciao! |
44.000 |
Story |
52 |
SHR |
20.700 |
Tienermeisjesbladen |
|||
Bravo |
26 |
Ringier |
66.400 |
Bravo girl |
26 |
Ringier |
55.700 |
Mannenbladen |
|||
FHM |
12 |
SHR |
19.000 |
Playboy |
12 |
Media Pro |
16.600 |
Kookbladen |
|||
Jurnalul de Bucaterie |
52 |
Editura Intact |
77.000 |
Practic in Bucatarie |
12 |
Casa Lux |
274.200 |
Diversen |
||||
Naam |
Edities p/j |
Uitgever |
Onderwerp |
Oplage |
Jurnalul de Sanatate |
52 |
Intact |
Gezondheid |
66.800 |
Jurnalul Casie Mele |
52 |
Intact |
Wonen |
59.700 |
Academia Catavencu |
52 |
Catavencu |
Satire/info |
39.700 |
Capital |
52 |
Ringier |
Zaken |
34.700 |
Readers Digest |
12 |
Editura RD |
Info |
98.000 |
De oplage van de wekelijkse vrouwenbijlage van roddelkrant Libertatea, Libertatea Pentru Femei, lag in de 2e helft van 2007 rond 125.500. Die van het mannenblad FHM ging tussen juli en december 2007 omhoog naar 35.000 per editie. In het voorjaar van 2007 is de uitgeverij Academia Caţavencu overgenomen door de controversiële zakentycoon Ovidiu Vintu.